In deze coronatijden wordt er van alle kanten troost aangereikt. Er wordt geklapt, er wordt troost-tv aangeboden en betaalmuren worden neergehaald zodat we gratis films kunnen kijken. We zien dan het troostproduct bij uitstek over het hoofd: het boek. Wat dat betreft ben ik als uitgever een handelaar in troost. Een fijne gedachte. Onlangs kreeg ik van collega Frijns van AFdH het boek Eerste hulp bij klassieke muziek van Eric Voermans toegestuurd. Na het huis coronavrij te hebben gemaakt leek mij dat een uitstekend boek om troost bij te zoeken. Om in ieder geval van troost te zijn gewaarborgd een glas mooie rode wijn erbij en – ik moet bekennen dat klassieke muziek niet mijn eerste liefde is – op de achtergrond Cannonball Adderley. De eerste hulp bestaat uit columns die Eric Voermans sinds 2011 voor het Parool schreef, vergezeld van illustraties van Paul van der Steen. Omdat ik in de Bachstraat woon, heb ik eerst de columns gelezen die over Johann Sebastian Bach gaan. Volgens Voermans ‘de grootste componist’ en zijn ‘openingsmaten van de Johannes-Passion zijn de mooiste in de geschiedenis van de muziek’. Ik woon dus op stand; een troostrijke gedachte. Na vele columns met plezier te hebben gelezen stootte ik op een column over ‘de zonderlingste componist die ooit heeft geleefd’, Harry Partch. Partch ontwierp zijn eigen instrumenten, waar hij onder andere lege whiskeyflessen voor gebruikte. Als verslaafde had hij het legen van flessen als hobby. Voermans sluit die column af met de zin: ‘Je hebt niet geleefd als je dit nog nooit hebt gehoord.’ Nu heeft hij van alle besproken muziek op Spotify een playlist gezet, ik dus luisteren naar Delusion of the Fury: Exordium. The beginning of a Web. Als je een idee wilt krijgen hoe het coronavirus over de wereld raast, dan moet je deze muziek tot je nemen. Bedenk dat het uiteindelijk zoals de muziek zal uitdoven. Als extra troost nog maar een tweede glas ingeschonken.
#ookcollegauitgeversbrengenboekenuitdieertoedoen!