Dialogisch begeleiden, werken met de dialoog
Boekinformatie
Bij het begrip dialoog denken we aan goede en waardevolle gesprekken. Het schudt een verlangen wakker. Het gaat om betekenisvolle gesprekken, waarin actief naar elkaar geluisterd wordt, begrip voor elkaar ontstaat, openhartig gesproken wordt, je kwetsbaar kunt zijn, verschillende standpunten schuren en onderzocht worden en waar nieuwe inzichten kunnen ontstaan. De dialoog is een specifieke vorm van communiceren die een belofte inhoudt en steeds opnieuw een opgave is.
Dit boek gaat over dialogisch begeleiden vanuit verschillende werkvelden, zoals het moreel beraad, de opleidingspraktijk voor leraren, het organisatieadvieswerk, de filosofische praktijk en de zelfkonfrontatiemethode (ZKM). Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt ingegaan op het werken met en vragen rond de dialoog. Dialogisch begeleiden is in de eerste plaats een praktijkboek. Het is bestemd voor iedereen die in de gezondheidszorg, het onderwijs, de dienstverlening en het bedrijfsleven met de dialoog werkt.
Lees de bespreking in Zorg Primair, uitgave van CNV Onderwijs.