‘Boeken die ertoe doen’

Reclame en de werkelijkheid zijn vaak geen goede vrienden. Zo viel mij vanmorgen met het openen van mijn mailbox een reclame op voor een vakantie op Sint Maarten:

“Op zoek naar een droombestemming? Dan is St. Maarten een goede keuze! Dit eiland in de Caraïbische zee is een aangename verrassing die het allemaal heeft: parelwitte stranden, de beste restaurants, een breed watersport aanbod en schitterende natuur. St. Maarten is bovendien al bijna 4 eeuwen de enige plek ter wereld waar Nederland en Frankrijk aan elkaar grenzen.”

Normaal gesproken zou je gelijk boeken. Direct onder dat bericht stond echter een bericht van de Volkskrant:

“Sint Maarten zet zich schrap voor orkaan Irma” en “Orkaan Irma bereikt Caribisch gebied. Op Sint Maarten worden voorbereidingen getroffen voor de op een na krachtigste storm die ooit in de Atlantische Oceaan is gemeten.”

Van degenen die verantwoordelijk zijn voor de vakantiereclame zou je verwachten dat ze het nieuws volgen, snappen dat St. Maarten op dit moment geen droombestemming is en de advertentie tijdelijk opschorten. Nu weten we langzamerhand dat je reclame altijd met een korreltje zout moet nemen. Zo zijn er bijvoorbeeld genoeg reisprogramma’s die klachten van vakantiegangers aankaarten of consumentenprogramma’s die onjuiste productinformatie aanpakken.
Uitgevers prijzen hun boeken uiteraard ook aan, onder andere op de flaptekst van het boek of met lovende woorden van BN'ers op de cover. Zelf probeer ik het boek op de flaptekst zo feitelijk mogelijk aan te prijzen, maar ik zal ook weleens iets te enthousiast zijn. Mijn excuus is dat ik probeer boeken uit te geven ‘die ertoe doen’. Op de homepage van de uitgeverij staan weer diverse boeken die binnenkort verschijnen en volgens mij ‘er echt toe doen’.


Afdrukken   E-mailadres