Klik hier!Klik hier!Klik hier!
donderdag 4 januari 2007  13u14:27

>Nieuws

Hersenen doen je dingen zien die er niet zijn

Kijken doe je met je ogen, zien met je hersenen. Maar soms is de bovenkamer het niet met zichzelf eens en zien we dingen die er níet zijn. Over dat gezichtsbedrog schreef de Nederlandse neurowetenschapper Maarten Frens een boekje vol verrassende voorbeelden.

Contrast
Kijk naar een gekleurd vlak en je hersenen houden je al voor de gek. "Onze ogen zijn alleen in staat om verschil te zien" vertelt Frens. "We registreren in feite alleen de overgang van de ene kleur naar de andere, de rest vullen onze hersenen zelf in.’’

Kijken doe je dus met je ogen, maar zien met je hersenen, doceert Frens, hoogleraar Systeemfysiologie aan het Erasmus MC in Rotterdam. Hij geeft nog een voorbeeld. "Als je recht naar mij kijkt, zie je ook om mij heen kleur. Eigenlijk kan dat niet, want alleen onze gele vlek is heel gevoelig voor kleur. Maar omdat je de rest al een keer gezien hebt, vullen de hersenen de ontbrekende informatie aan."

Ik zie, ik zie wat ik niet zie
Soms gaat het echter mis en laat ons brein ons iets zien, dat er écht niet is. Over die illusies schreef Frens samen met inmiddels ex-collega Stefan Louw een boekje: "Ik zie, ik zie, wat ik niet zie’.

De hersenspecialist ontwikkelde het in eerste instantie om studenten geneeskunde een praktijkles te geven in schizofrenie. "Ik wilde studenten dingen laten ervaren die er niet zijn en die niet kunnen. Zodat zij net als schizofrenie-patiënten aan hun eigen beoordelingsvermogen zouden twijfelen."

Wat en waar
Hoe komt het dat onze eigen hersenen ons voor de gek houden? Frens: "In de hersenen is er een ‘Wat-pad’ en een ‘Waar-pad’. Als we willen zien waar we naar kijken, gebruiken we het wat-pad, willen we iets pakken, dan gebruiken we het waar-pad. Soms komen beide paden tot een verschillende conclusie. In dat geval zien we iets dat er niet is. Het gaat pas mis als je denkt: ‘dat zie ik toch, dus is het zo’."

Leren door pauze
Frens ontdekte ook dat mensen een beweging sneller leren als ze veel pauzes nemen tijdens het oefenen. "Hersenen leren dus sneller als ze even over een beweging hebben kunnen nadenken."

En dat zou niet alleen voor het leren van bewegingen hoeven gelden, denkt Frens. "Franse woordjes, bijvoorbeeld. Een half uur staren op een rijtje heeft waarschijnlijk minder effect dan naar het rijtje kijken, even tussendoor msn'en en dan weer herhalen.’’

30/11/2006 07u53
Mail een vriend   Printversie
Klik hier!Klik hier!Klik hier!
Klik hier!Klik hier!Klik hier!